ODYSEA – MOTOCYKEL – pre vkport.sk píše PhDr. Štefan Töviš
ODYSEA – MOTOCYKEL
V predchádzajúcej časti v príspevku „Príbeh človeka a stroja“ /11/2019/ sme Vás oboznámili s vitálnym nadšencom pre historické vozidlá – veterány – pánom Jánom Kročkom, ktorý vo svojom Múzeu historických vozidiel má vyše štyridsať motocyklov a automobilov.
Práve v spolupráci s ním sme pripravili sériu článkov, ktoré veríme, že zaujmú nielen nadšencov motocyklov a automobilov, ale aj širokú verejnosť.
PRVÝ
V každej oblasti, či disciplíne je čosi čo je prvé. Týka sa to prirodzene aj sveta motocyklov.
Ten prvý – v rokoch 1867 – 1869 – zostavil americký vynálezca Sylvester Howard Roper.
Motocykel mal drevené vozové kolesá a pohon na paru.
Od tej doby sa kolesá motocyklov, riadne roztočili. Pribúdali stále kvalitnejšie a pochopiteľne, pribúdali aj výrobcovia.
ČZ
Značka ČZ Strakonice má na svojom konte celú radu modelov, a to začínajúc spred vojnovým obdobím.
V roku 1946 na 33. Parížskom autosalóne sa firma prezentovala spolu s firmami JAWA a OGAR.
Na tomto autosalóne ČZ, predviedol nový motocykel ČZ 125 B.
Tento typ motocyklu, začal konštrukčne vznikať už v priebehu vojny a oproti prototypom bolo už vybavené zotrvačníkovou zapaľovacou magnetkou Bosch – ČZ a karburátorom Jikov
DO POL PÁSA
Pri jednej z pracovných ciest Jána Kročka do Humenného sa od známeho dozvedel, že jeho dedo – v neďalekej dedinke pri Humennom – má akýsi starý motocykel.
A ako dodal: „ On už ho nepotrebuje“.
Slovo dalo slovo a vybrali sa za motocyklom.
Ukázalo sa, že známeho dedo motocykel skutočne mal a už ho nepotrebuje.
-„A kde je“, pýtal sa veteránový nadšene, Kročko.
-„V pivnici. Kľudne si ho vezmite. Je váš“ – odvetil dedo.
Natešene sa vybral dole po schodoch do pivnici. A tam ho čakal motocykel a prekvapenie …pivnica bola zaliata vari metrovou vodou.
Odysea pokračovala.
Naspäť do Humenného, nákup rybárskych nohavíc s čižmami, späť do dediny a opäť , pivnica. A stadiaľ kus po kuse „lovil“ a „lovil“ kúsky motocykla, ktoré potom vynášal na dvor. Keď už vari zo desaťkrát presnoril priestory pivnice až vtedy bol Kročko presvedčený, že povynášal všetko. Aj keď bolo takmer všetko zhrdzavené rýchlo a ľahko – už po niekoľkých vynesených kusoch zistil, že sa jedná o motocykel značky ČZ.
Odysea nadobudla dlhý, predlhý ráz. Každá jedná súčiastka prešla Kročkovými rukami a pomaly ako puzle sa začal rysovať motocykel: ČZ 125 B.
Rok výroby: 1948.
Dnes, funkčný, patrí medzi pýchy Múzea historických vozidiel a motocyklov vo Veľkých Raškovciach. Pastva pre oči aj laickej verejnosti, tak úspešne zavŕšila odyseu motocykel ČZ 125 B.
PhDr. Štefan Töviš
Pridaj komentár