PRÍBEH ČLOVEKA A STROJA – O JANKOVI, napísal : PhDr. Štefan

Už z diaľky bolo počuť buchot. Čím viac ste sa blížil, buchot silnel a zazreli ste už aj dym a ohňovú žiaru.
Kováčska dielňa a vyhňa žila svojim každodenným životom.
-„Ťahaj, ťahaj Janko“ – zvolal kováč na malého chlapca.
Chlapec pridal a kováčske mechy rozdúchali rozžeravenú pahrebu.

Tak akosi prechádzal „krstom ohňom“ vtedy malý Janko Kročko v kováčskej dielni strýka Šani- báčiho v malej dedinke Malé Raškovce.
Janka vtedy železo oslovilo, a drží ho po celý život.

AKO SA Z JANKA, STAL JANO

Vtedy „malý Janko“, dnes 74- ročný Ján Kročko sa odborne „zasnúbil“ so
železom v Snine na odbornom učilišti strojárskom. Neskôr pribudla maturita.
Prvé roky je 40 profesionálnej cesty boli späté s Vihorlatom Snina. Prechádzal rôznymi funkciami a postupne tak naberal do svojho priehrštia strojárskej profesionality.
Po základnej vojenskej službe sa ďalej profesne zdokonaľoval pri vývoji
vysokotonážnych žeriavov a pri skvelom vynálezcovi a technikovi Jurajovi
Špontákovi z Veľkých Kapušian sa podieľal na vývoji stroja UV-2.
Jeho cesty života ho v roku 1969, priviedli – ako ináč opäť do strojárskej oblasti – tentokrát ako mechanizátora v JRD Malé Raškovce. Od tejto funkcie prešiel postupne radom ďalších až kým sa nestal predsedom JRD.
Uvoľnenie ekonomiky umožnilo aj u nich fungovanie pridruženej výroby. Ich zamestnanci pracovali v Prahe, Košiciach, Sp. N. Vsi a i.


Po novembrovej revolúcii sa pomery radikálne zmenili. A preto zakladá nové poľnohospodárske družstvo a neskôr v roku 1996 Slavstroj s. r. o. so
špecializáciou na strojárenstvo. V tejto spoločnosti pôsobil do jeseni t.r.

KEĎ PADÁ HRDZA

Ešte v časoch , keď pracoval v Snine, kúpil si skúter MANET 100.Písal sa rok
1964. Za tie roky rokúce si Manet odkrútil svoje a tak nie div, že ho začala „objímať“ hrdza. A to mu nedalo. S vervou a jemu príznačnom vytrvalosťou a precíznosťou sa pustil do rekonštrukcie. A kolotoč sa rozkrútil. Kamaráti.
známi, priatelia mu ponúkali ďalšie a ďalšie motocykle.
Keď mal už zrekonštruovaných okolo dvadsať motocyklov, prišli na rad autá. To prvé bolo ŽIGULI 2107. Nasledovala SAMARA a postupne ďalšie.
Medzitým prirodzene pribúdali motocykle.
V deň svojho 70- ročného životného jubilea dostal o. i. dar v podobe automobilu MB 1000.

ZRODENIE HISTÓRIE

V roku 2014 v areáli družstva vo Veľkých Raškovciach v jednom z hangárov sa „zrodila“ história a to otvorením „MÚZEA HISTORICKÝCH MOTOCYKLOVA AUTOMOBILOV“.
Dnes je v „inventári“ múzea 44 zrekonštruovaných motocyklov a 7 automobilov.
A elán a verva Jána Kročka, zostáva naďalej, a to v ďalších cieľoch a zámeroch.
Vek u neho niekedy dávno, či dávnejšie „zamrzol“.
Potvrdzuje to aj skutočnosť, že v súčasnosti je v jeho rukách tridsaťšeťročná
BABETA, ktorá sa už teraz teší na svoje zrekonštruovanie.
Príbeh človeka a stroja pokračuje. A nech trvá, čím ďalej. Výnimočných a vzácnych ľudí – a to nielen v okolí – nie je to tiež tak veľa.
A preto, veľa zdravia, pán Kročko.
Á propos: Ďakujeme a srdečná vďaka.

PhDr. Štefan Töviš

Zdroj: www.vkapusany.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Prejsť na panel nástrojov